lördag 14 september 2013

Viva italia! 1

Då kan man säga att jag är lite på gång igen,ligger i startgroparna för 2 stycken projekt..funderar på att köra dom parallellt.
Allt är spikat..mopederna finns och mycket av delarna är redan inhandlade.
Först ut blir en Puch Maxi,givetvis:-) som skall bli lite av en 50cc sleeper,jag gillar ju när man fortfarande kan se att det är en Maxi och även lura dom mindre insatta att inget är direkt modifierat eller utbytt.

Den andre blir en 74cc Maxi som länge pendlade mellan Eurokit och Gilardoni men nu är det bestämt att det blir en klassisk Gilardoni.Block har jag redan bearbetat 4-5 stycken ligger på hyllan och bara väntar på att glasblästras och anpassas för rätt cylinder.Även här tror jag att det blir lite av en sleeper..det blir ju lite som med Chip Foose att man snöar in på ett visst sätt/tema/stil och det är ju igentligen helt naturligt.
OBS!! Parallellen med Foose är enbart med tanke på att man kan se på 500 meters håll att det är Foose design och lite så vill jag att det ska vara med mina mopeder som är ombyggda.Så med andra ord...han är extremt duktig...i jämförelse så är jag en nolla!

Jag har massor med projekt som jag vill genomföra,men jag har saknat tiden och spenderat mina pengar på hus och hem istället för mopeder.
Det blir alltid väldigt kostsamt när jag bygger någonting,då jag är petnoga och oftast bara nöjer mig med det bästa (på gott och ont) Att montera en Kina tillverkad 70cc cylinder på en Puch med en Kina förgasare är inte min stil och jag personligen finner det fullsändigt meningslöst och ointressant.
Hade jag nöjt mig med det billigaste så hade projekten haglat fram.

Det blir givetvis samma visa som vanligt med nedmontering,ev. svetsning,förstärkning,täppa till luftburks hålet osv...Lack och en massa nya härliga bitar.

Ska satsa på en ny typ av sving som är tillverkad exklusivt för några få säljare (faktiskt i USA) en mycket kraftig och snygg sving som klarar 2.75 breda bakhjul utan problem..
Framgaffel eller cykelpumpen som vissa kallar denna undermåliga gaffel ska renoveras men användas på minst en av mopederna,som sagt jag gillar sleeper stuket mycket.

Återkommer snart med mer info och bilder!

Inga kommentarer: