söndag 1 juli 2012

Polini Maxin skar på premiär turen

Igår fick jag ett ryck och bytte gaffelkronan till en kromad,då den jag monterat hade fått lite lackskador och störde utseendet rätt mycket faktiskt.
Alla vajrar fick ju lossas igen och allt justerades in så bromsar,choke och gasvajer funkade perfekt.

Mopeden har ju stått ett bra tag så det var dåligt med luft i däcken,vilket fixades till och några skruvar skruvades i till skärmstagen.
Sen provstartade jag med den nya bestyckningen och det kändes rätt bra,ja det handlade bara om lite tomgångskörning men man får ju ändå en känsla av hur en motor fungerar utan att belasta den.

Sen så var det bara att vänta på att det skulle sluta regna och det tog tid....Men till slut så gav jag mig iväg,körde ca 2km innan jag stannade och lät motorn svalna.

Den gick lite fett på lägre varvtal,men så fort han fick dra lite så fanns det gott om kraft och det kändes riktigt bra.Tänkte ta en tur på några mil och gav mig iväg med kall motor lite försiktigt...men idiotiskt nog kunde jag inte motstå frestelsen att vrida på för fullt efter ett par hundra meter,mopeden gick riktigt bra..precis som man vill ha karaktären på en motor men tyvärr så nöp den och kompression försvann.

Cylindern var inte ens varm utan kolven har ju utvidgats för hastigt och med ett totalhaveri som följd.

Provkickade men det var som att kicka utan tändstift och det förstår jag när jag ser resultatet av nypningen.

Kolvringen är avbruten och sitter integrerad med kolven ordentliga nypmärken på både insug och avgassidan av kolven,nypmärken i cylindern.
Så det det var en dyr resa..Polini cylindrarna är dom dyraste på marknaden till Puch.Tur man har en till på lager för nu ska skiten igång igen.
Nästa inlägg blir lite information om installation av Polini tuning kit.









Inga kommentarer: